22 januari 2024

Je kunt op verschillende manieren omgaan met klanten die 'makkelijk' afzeggen of niet komen opdagen. Een mogelijke manier is met het werken van annuleringsvoorwaarden.

Het komt regelmatig voor dat sporters op het laatste moment toch nog afzeggen, want 'het komt niet goed uit' of zelfs dat klanten de gemaakte afspraak zijn vergeten.

Om de band met de klant niet te 'verpesten', breng je geen kosten in rekening. Echter, het zijn wel inkomsten welke je misloopt. Je kunt dit voorkomen door regels op te stellen, waar de klant mee bekend is.


Huisregels en annuleringsvoorwaarden

Deze huisregels kun je opnemen in de algemene voorwaarden waar de klant aan de start van een traject mee akkoord dient te gaan. Hiermee is het voor ieder duidelijk wat de regels zijn en zorgt het voor de klant ook direct voor meer begrip en commitment.

Daarnaast is er de mogelijkheid om de annuleringsvoorwaarden te automatiseren middels gebruik van de Trainin app. Je kunt daarbij instellen tot hoever voor de afspraak begint de klant gratis kan annuleren en dus de credit terug krijgt. Dit varieert per type activiteit tussen geen annuleringsvoorwaarden tot geen mogelijkheid tot annuleren.

Zo is het gebruik bij groepslessen dat een klant tot 2 uur van te voren zich gratis kan afmelden voor een sessie of training, waarbij het bij een personal training gebruikelijk is om 24 uur van te voren te kunnen afmelden.


Hoe kan Trainin mij hierbij helpen?

Je kunt deze variaties met het gebruik van Trainin automatiseren en per activiteit (bv. bootcamp, yoga, personal training, spinning, small group training) instellen. Hierbij kun je ook instellen dat nadat de annuleringsvoorwaarden zijn verstreken, de deelnemer zich nog wel kan afmelden. In dit geval wordt de credit in rekening gebracht en kan er eventueel nog een nieuwe klant zich inschrijven voor de training of sessie om de lege plek op te kunnen vullen.

Een bij komend voordeel is dat de drempel om de kosten in rekening te brengen bij het gebruik van de Trainin app bij het te laat annuleren van een klant een stuk lager ligt. Immers, je kunt aangeven dat de app dit automatisch doet (wat ook het geval is). Overigens heb je als sportondernemer altijd de mogelijkheid om de klant de credit terug te geven bij te laat annuleren indien de klant hier een goede reden voor heeft.

Benieuwd hoe de annuleringsvoorwaarden voor jouw sport onderneming een rol kunnen spelen? Neem contact met ons op en we leggen het graag uit.

Start vandaag nog met Trainin.

Bespaar tijd en geld en krijg meer grip op jouw bedrijf.

Geen contracten of opstartkosten. Trainin staat klaar voor jou.

14 dagen proefperiode

Maandelijks opzegbaar

Makkelijk overstappen

Start vandaag nog met Trainin.

Bespaar tijd en kosten en krijg meer grip op jouw bedrijf.

Geen contracten of opstartkosten. Trainin staat klaar voor jou.

14 dagen proefperiode

Maandelijks opzegbaar

Makkelijk overstappen

Start vandaag nog met Trainin.

Bespaar tijd en kosten. Geen contracten of opstartkosten.

Trainin staat klaar voor jou.

14 dagen proefperiode

Makkelijk overstappen